Írország,
Dublin, a Smaragd Sziget – de most mindez mellékes. A két hetes tanfolyamom
témája
a CLIL azaz a ’Content and Language Integrated Learning’ volt. Őszintén az
Erasmus+ lehetőség előtt nem igazán volt fogalmam mit takar ez az
elnevezés. Most mar van
sejtésem. A nyelvtanulás folyamatához nagymértékben hozzájárul, ha különböző
témákat, tantárgyakat tanítunk egy adott célnyelven. A CLIL alapvetően ennek a
folyamatnak a „tudománya”.
Alant egy
példa ismertetek arra vonatkozóan, hogy hogyan használhatunk egy módszert, mind
a tartalom, mind a nyelv tanítására. Mint tudjuk a
hallott szövegértés
a nyelvtanulás négy alap ’skill’-jének egyik fontos eleme. A ’listening’ alkalmazása a tanóra elején a következő
előnyökkel
jár:
-
felhasználható egy új téma bemutatására
-
tanulási stratégia értékelésére alkalmas
-
megelőzi a ’hűvös kezdést’, egyfajta
’icebreaker’
- felkészíti a diákokat a tanulásra megadva a
tananyag nyelvezetét
A feladat maga egy aránylag rövid
idegen nyelvű
szöveg lejátszásával/felolvasásával indul. diákok feladata csoportban vagy
akár egyénileg, hogy az elhangzott szöveg szavaiból minél többet csendben lejegyzeteljenek
a szöveg meghallgatása után egy adott idő intervallumon belül. Ez egyfajta
versenyként
is működhet, a legjobban teljesítőket értékelhetjük.
A táblán
összegyűjtött
szavakból a diákok csoportokban vagy közösen megpróbálhatják rekonstruálni
a szöveget és
értelmezni
azt. Az ismeretlen szavak jelentésének
felismeréséhez alkalmazhatunk vizuális segítséget is.
A rekonstruált szöveget a továbbiakban
más módszerekkel tovább ’boncolgathatjuk’ a tanóra menetének és
céljának megfelelően. A
módszer alkalmazható bármely tantárgy vagy tananyag
oktatására bármely idegen nyelven.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése