Never stop learning, because life never stops teaching.

2015. december 6., vasárnap

Először hallgass...


Írország, Dublin, a Smaragd Sziget – de most mindez mellékes. A két hetes tanfolyamom témája a CLIL azaz a ’Content and Language Integrated Learning’ volt. Őszintén az Erasmus+ lehetőség előtt nem igazán volt fogalmam mit takar ez az elnevezés. Most mar van sejtésem. A nyelvtanulás folyamatához nagymértékben hozzájárul, ha különböző témákat, tantárgyakat tanítunk egy adott célnyelven. A CLIL alapvetően ennek a folyamatnak a „tudománya”.       

Alant egy példa ismertetek arra vonatkozóan, hogy hogyan használhatunk egy módszert, mind a tartalom, mind a nyelv tanítására. Mint tudjuk a hallott szövegértés a nyelvtanulás négy alap ’skill’-jének egyik fontos eleme.  A ’listening’ alkalmazása a tanóra elején a következő előnyökkel jár:  
-          felhasználható egy új téma bemutatására
-          tanulási stratégia értékelésére alkalmas 
-          megelőzi a ’hűvös kezdést’, egyfajta ’icebreaker’
-      felkészíti a diákokat a tanulásra megadva a tananyag nyelvezetét    

          

A feladat maga egy aránylag rövid idegen nyel szöveg lejátszásával/felolvasásával indul. diákok feladata csoportban vagy akár egyénileg, hogy az elhangzott szöveg szavaiból minél többet csendben lejegyzeteljenek a szöveg meghallgatása után egy adott idő intervallumon belül. Ez egyfajta versenyként is működhet, a legjobban teljesítőket értékelhetjük.


A táblán összegyűjtött szavakból a diákok csoportokban vagy közösen      megpróbálhatják  rekonstruálni a szöveget és értelmezni azt.  Az ismeretlen szavak jelentésének felismeréséhez alkalmazhatunk vizuális segítséget is.   


 


A rekonstruált szöveget a továbbiakban más módszerekkel tovább ’boncolgathatjuk’ a tanóra menetének és céljának megfelelően. A  módszer alkalmazható bármely tantárgy vagy tananyag oktatására bármely idegen nyelven.    
 

 


    

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése